Rozdział 11 (2016)

Jędrzej Wasiak-Poniatowski

OCENA WYKORZYSTANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH W KOMUNIKACJI GMIN Z KLIENTEM
(ASSESSMENT OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN MUNICIPALITIES COMMUNICATION WITH CLIENT)

PDF

Słowa kluczowe
komunikacja, technologie informacyjno-komunikacyjne, JST, gmina, usługi

Keywords
communication, ICT, local government units, municipality, services

Streszczenie

Uwarunkowania technologiczne dały samorządom lokalnym nowe możliwości (metody) kontaktu z klientem oraz pozwoliły na stosowanie nowych form świadczenia usług. Zarówno rozwój Internetu, telefonii mobilnej, jak i dostępność narzędzi komunikacyjnych stworzyły kanały komunikacji, które wcześniej były poza zasięgiem. Mimo to, wśród jednostek samorządu terytorialnego zarówno stopień, jak i forma wykorzystania dostępnych technologii wspierających obsługę informacyjną klienta jest bardzo zróżnicowana. Szczególny dysonans uwidacznia się na poziomie gmin – między dużymi miastami (gminy miejskie) a gminami wiejskimi. Na podstawie przeprowadzonych badań wśród wszystkich gmin wiejskich województwa dolnośląskiego dokonano oceny stanu wykorzystania technologii informacyjnych w zakresie komunikacji z klientem. Odniesiono je również do wytycznych, które można traktować jako modelowe. Większość przebadanych podmiotów nie inwestuje w rozwój kanałów komunikacji elektronicznej, pozostając przy stosowaniu obligatoryjnych rozwiązań (m.in. BIP, strony internetowe, skrzynka podawcza). Uwidacznia się również brak procesowego podejścia w zarządzaniu informacją i komunikacją zewnętrzną. Szczegółowa analiza przypadków mogłaby dać odpowiedź na pytania dotyczące przyczyn takiej sytuacji (aspekt ekonomiczno-finansowy nie zawsze może być argumentem).

Abstract

Technological development gave local governments new opportunities (methods) of contact with the customer and allowed to use of new types of services. Development of the Internet, mobile telephony, as well as the availability of communication tools created new communication channels that were previously out of reach. Among the local government units the use of available technologies to support customer service information is still very diverse. The particular dissonance is reflected at the municipal level – between major cities (municipalities) and rural municipalities. Based on the survey among all municipalities in rural province Lower Silesia evaluated condition of the use of information technology in the field of customer communication. Reference it to guidelines, which can be regarded as a model was made. Most of the surveyed entities do not invest in the development of electronic communication channels, while remaining in the application of mandatory solutions (e.g. Public Information Bulletin, websites, Registry Box). It also appears lack of process approach to information management and external communication. Detailed analysis of cases could provide answers to questions about the causes of this situation (economic and financial aspect may not always be an argument).

Literatura/References

  1. Kacperczyk E., Rzymek B. (red.) (2015). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015. Warszawa. Główny Urząd Statystyczny.
  2. Kemp S. (2016). Digital in 2016. We are social’s compendium of global digital, social, and mobile data, trends, and statistics. We are social. Pobrane z: http://wearesocial.com/sg/special-reports/digital-2016.
  3. Worstall T. (2015). Eric Schmidt’s Quite Right The Internet Will Disappear; All Technologies Do As They Mature. Forbes. Jan 24, 2015, Pobrane z: www.forbes.com/sites/timworstall/2015/01/24/eric-schmidts-quite-right-the-internet-will-disappear-all-technologies-do-as-they-mature/#fbe40bd644e2.
  4. Mossberger K., Tolbert J.C., McNeal R.S. (2007). Digital Citizenship – The Internet, Society and Participation. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
  5. Nowak J. (2016). Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje. Pobrano z: www.silesia.org.pl/upload/Nowak−Jerzy−Spoleczenstwo−informacyjnegeneza−i−definicje.pdf.
  6. Swianiewicz P., Łukomska J. (2016). Bogactwo samorządów. Ranking dochodów JST 2015, Pobrano z: www.wspolnota.org.pl/fileadmin/user_upload/Andrzej/Ranking_-_Zamoznosc_samorzadow_2015_r.pdf.
  7. Szewczyk A. (red.) (2007). Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju. Warszawa: Difin.
  8. Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz.U. Nr 76, poz. 489 z późn. zm.).
  9. Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2012 poz. 1445).

Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Wasiak-Poniatowski, J. (2016). Ocena wykorzystania technologii informacyjnych w komunikacji gmin z klientem. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 151-161). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.