Rozdział 24 (2016)

Bogdan Nogalski, Adam Klimek

USPRAWNIANIE FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ PRZY WYKORZYSTANIU INSTRUMENTÓW ANALIZY PROCESÓW
(IMPROVING EFFICIENCY IN PUBLIC ADMINISTRATION BY USING PROCESS ANALYSIS INSTRUMENTS)

PDF

Słowa kluczowe
analiza procesowa, administracja publiczna, proces inwestycyjny, kataster

Keywords
process analysis, public administration, investment process, cadaster

Streszczenie

W pełni zgadzamy się z poglądem G. Rummlera i A. Brache’a, którzy twierdzą, że „organizacja jest na tyle efektywna, na ile efektywne są jej procesy”. Jednocześnie zgadzamy się z poglądem P. Druckera, że największym marnotrawstwem jest efektywne wykonywanie zadań, które nie powinny być wykonywane. Państwo jest organizacją. Chcąc podnosić produktywność państwa należy podnosić efektywność zachodzących w państwie procesów, w szczególności gospodarczych. Na efektywność tego rodzaju procesów istotny wpływ ma uczestnicząca w nich administracja publiczna. Powinna w nich uczestniczyć czy nie, a jeśli tak, to w jakim zakresie – oto pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi w kontekście zasady pomocniczości.

W poszukiwaniach wykorzystujemy instrumenty analizy procesów. Jako przykład podajemy proces przenoszenia praw własności do gruntów oraz budowlany proces inwestycyjny. Wykazujemy, że analiza procesów powinna być podstawą konstruowania struktur organizacyjnych administracji.

Abstract

We completely agree with Rummler and Brache’s view that “Organization is efficient to the extent to which its processes are efficient” (translation of authors). At the same time we agree with P. Drucker’s view that nothing is as useless as efficient implementation of tasks which, in fact, do not need to be implemented at all. A state is a type of organization. In order to improve a state’s productivity, efficiency of its processes (particularly economic ones) should be improved. Public administration which participates in these processes exerts a vital impact on their efficiency. Whether it should or should not take part in them, and if yes, to what extent, is the question to which we are seeking the answer in the context of the subsidiarity principle. In our search we use process analysis instruments. A process of ownership transfer of property and a construction investment process are explored as an example. We demonstrate that process analysis should constitute a basis for constructing organizational structures in administration.

Literatura/References

  1. Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej (2013), Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Warszawa.
  2. BIP, Spis podmiotów, www.bip.gov.pl/subjects, 2016.08.10.
  3. Cooter R., Ulen T. (2009). Ekonomiczna analiza prawa, C.H. Beck, Warszawa.
  4. Doing Business w Polsce 2015, http://polish.doingbusiness.org/~/media/GIAWB/Doing%20Business/Documents/Subnational-Reports/DB15-Poland-polish.pdf, 2016.08.09.
  5. GUS, Mały rocznik statystyczny Polski 2016, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-polski-2016,1,17.html.
  6. Konstytucja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
  7. KPA, Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2016 poz. 23).
  8. Krukowski K., Siemiński M. (red.) (2015). Zarządzanie publiczne. Teoria i praktyka w polskich organizacjach, UWM Olsztyn.
  9. Krukowski K., Sasak J. (red.) (2016). Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Studia i Materiały. UJ. Kraków.
  10. Nogalski B., Klimek A. (2011). Instytucja katastru jako czynnik wzrostu gospodarczego, (w:) S. Piocha, B. Granosik (red.). Ekonomiczne problemy synchronizacji zachowań gospodarczych instytucji i przedsiębiorstw w Polsce i Unii Europejskiej, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  11. Nogalski B., Klimek A. (2014). Administracja Publiczna. Poprzez proces do struktury. Koncepcja instytucji katastru, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku oraz CeDeWu Sp. z o.o. Warszawa.
  12. Rummler G., Brache A. (2000). Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa.
  13. Stańczyk Z. (2004). Konsensus waszyngtoński a reformy w krajach postkomunistycznych, Zeszyty Naukowe nr 2, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków.
  14. UPB, ustawa Prawo budowlane (t.j. Dz.U 2016 poz. 290).
  15. UPGK, ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. 2015 poz. 520).
  16. UPZP, ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U 2016, poz. 778).
  17. Wojtyna A. (2009). O badaniach nad „głębszymi” przyczynami wzrostu gospodarczego, (w:) R. Rapacki (red.), Wzrost gospodarczy w krajach transformacji: konwergencja czy dywergencja?, PWE, Warszawa.
  18. Wróblewski T. (2016). Barometr stabilności otoczenia prawnego w Polsce, http://barometrprawa.pl (2016.08.10).

Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Nogalski, B., Klimek, A. (2016). Usprawnianie funkcjonowania administracji publicznej przy wykorzystaniu instrumentów analizy procesów. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 337-359). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.