Rozdział 6 (2016)

Marek Kisilowski

ASPEKTY PREWENCJI I BEZPIECZEŃSTWA W PUBLICZNYM ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM I LOGISTYCE SPOŁECZNEJ
(PREVENTION AND SAFETY ASPECTS IN PUBLIC CRISIS MANAGEMENT AND SOCIAL LOGISTICS)

PDF

Słowa kluczowe
prewencja, bezpieczeństwo, publiczne zarządzanie kryzysowe, logistyka społeczna

Keywords
prevention, safety, public crisis management, social logistics

Streszczenie

W rozdziale pokazano, że właściwe zrozumienie prewencji w publicznym zarządzaniu kryzysowym, a szerzej w logistyce społecznej, stanowi istotny aspekt zapewnienia bezpieczeństwa i minimalizacji ryzyka wystąpienia sytuacji kryzysowych. Opierając się na badaniach realizowanych w ramach projektu „Wysokospecjalistyczna platforma wspomagająca planowanie cywilne i ratownictwo w administracji publicznej RP oraz w jednostkach organizacyjnych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego” finansowanego przez NCBiR w ramach konkursu 7/2015, wskazano na istotną rolę prewencji, szczególnie planowania cywilnego. W tekście  zwrócono też uwagę na instrumenty prewencji w zakresie zarządzania kryzysowego w Unii Europejskiej oraz na rolę, jaką może odegrać nowa, powstająca formacja militarna – Obrona Terytorialna. Pokazano, że osiągnięcie sukcesu prewencji jest możliwe jedynie w przypadku synergii wysiłków i współdziałania wszystkich podmiotów, jako że publiczne zarządzanie kryzysowe jest częścią logistyki społecznej, gdyż dotyczy postępowania, gdy rutynowa aktywność z zakresu logistyki społecznej zawodzi i konieczne jest zastosowanie jednolitych metodycznie działań publicznego zarządzania kryzysowego i powiązanej z nią logistyki społecznej.

Abstract

The chapter claims that adequate understanding of prevention in public crisis management, and social logistics in general, is an indispensable element in achieving safety and minimizing a risk of crisis. A crucial role of prevention, and civil planning in particular, is discussed, referring to the results of the project „Highly specialized platform supporting civil emergency planning and rescue in the Polish public administration and organizational units of the National Firefighting and Rescue System”, funded by the National Center for Research and Development, contest No 7/2015. The author discusses also prevention instruments in crisis management within the European Union, and potential role of a new military formation – the Territorial Defence Forces in Poland. He shows, that success in prevention requires synergy of efforts, and cooperation of all the entities, as the public crisis management is a part of social logistics, because it refers to a situation when routine social logistics conduct fails, and a uniform methods of public cirsis management are indispensable.

Literatura/References

  1. Brylonek M. (2013). Proces planistyczny zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej. Kwartalnik Policyjny nr 4. 24-30.
  2. Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/EU (2013) z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. UE. L. 2013. 347.924).
  3. Ficoń K. (2007). Inżynieria zarządzania kryzysowego. Podejście systemowe. Warszawa: BEL Studio.
  4. Górski S., Cłapka M. (2012). Ochrona ludności w Unii Europejskiej. Podstawy prawne, sposób funkcjonowania oraz wybrane formy współpracy na poziomie unijnym. Kwartalnik „Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza”. nr 1. s. 11-22.
  5. Grzelak M., Liedel K. (2012). Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu. Bezpieczeństwo Narodowe. nr 22. s. 125-141.
  6. Juchnicki M., Nowakowski Z., Protasowicki I. (2014). System zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej. (w:) M. Ilnicki, Z. Nowakowski (red.). Współczesne wyzwania polityki bezpieczeństwa. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Powszechne. s. 147-158.
  7. Karpiuk M. (2014). Miejsce samorządu terytorialnego w przestrzeni bezpieczeństwa narodowego. Warszawa: AON.
  8. Karta Samorządu Lokalnego (2006), Obwieszczenie Ministra Spraw Zagranicznych z 12 sierpnia 2006 r. (Dz. U. 2006, nr 154, poz. 1107).
  9. Kisilowski M. (2015). Planowanie przestrzenne jako element zarządzania kryzysowego w administracji publicznej. (w:) B. Dobkowski, P. Sobotko, M.A. Ziniewicz (red.): Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne wobec potrzeb inwestycyjnych i bezpieczeństwa państwa. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. s. 254-266.
  10. Kisilowski M., Urbaniak K. (2013). Wykorzystanie technologii informacyjnych w zarządzaniu publicznym w Polsce. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. s. 63-78.
  11. Kisilowski M., Zawiła-Niedźwiecki J. (2016a). Odkrywanie ‘DNA‘ logistyki społecznej. Ujęcie fenomenologiczne i aksjologiczne, Marketing i Rynek, nr 7. s. 337-351.
  12. Kisilowski M., Zawiła-Niedźwiecki J. (2016b). Odkrywanie ‘DNA’ logistyki społecznej – przesłanki potrzeby nowego jej zdefiniowania. Artykuł (w druku) prezentowany na Konferencji Naukowej „II Szkoła logistyki” Szczyrk 2016.
  13. Kołodziejczyk P., Szołtysek J. (2009). Epistemologia logistyki społecznej. Przegląd organizacji. nr 4. s. 21-24.
  14. Koncepcja Strategiczna NATO (2011).
  15. Kudrycka B., Peters B.G., Suwaj P.J. (red.) (2009). Nauka administracji. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
  16. Owczarek L., Paszcza M. (2011). Zarządzanie kryzysowe w samorządzie. Planowanie, organizowanie, procedury. Warszawa: Municipium.
  17. Podręcznik koordynacji zarządzania kryzysowego (2006). Rada Unii Europejskiej, Bruksela (Manual on EU Crisis Coordination).
  18. Sienkiewicz-Małyjurek K., Krynojewski F.R. (2010). Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Warszawa: Difin.
  19. Skomra W. (2010). Zarządzanie kryzysowe – praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy, Wrocław: PRESSCOM.
  20. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (2014) przyjęta przez Radę Ministrów 21 października 2014 r. i zatwierdzona przez Prezydenta RP.
  21. Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej do 2022 r. (2013) przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2013 r.
  22. Tamimoto T. (2000). Theory and Practice of Physical Distribution and Logistics, Hakutoshobo.
  23. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1166 ze zm.).
  24. Zawiła-Niedźwiecki J. (2013). Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji. Kraków: edu-Libri.
  25. Zdyb M., Stelmasiak J., Sikora K. (red.) (2014). Podstawowe płaszczyzny zagrożeń bezpieczeństwa wewnętrznego. Aspekty materialnoprawne. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
  26. Zdyb M. (red.) (2014). Publicznoprawne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego, Warszawa: Wolters Kluwer SA.
  27. Ziarko J., Walas-Trębacz J. (2010). Podstawy zarządzania kryzysowego. Cz. 1 Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Kraków: Akademia Frycza Modrzewskiego.

Źródła internetowe:

  1. Komenda Główna Straży Pożarnej (2016). Europejska Ochrona Ludności, w tym Mechanizm Ochrony Ludności. Pobrano z: www.straz.gov.pl/panstwowa_straz_pozarna/europejska_ochrona_ludnosci_w_tym_mechanizm_ochrony_ludnosci.
  2. Małopolska Obrona Terytorialna (2016). Obrona terytorialna. Pobrano z: http://malopolska.obronanarodowa.pl/obrona-terytorialna.
  3. Marczak J. (2016). Koncepcja Strategiczna Obrony Terytorialnej Polski w XXI wieku. Pobrano z: https://obronanarodowa.pl/artykuly/display/koncepcja-strategiczna-ot-wedlug-plk-r-dr-hab-jozefa-marczaka.
  4. Obrona Cywilna Kraju (2016). Planowanie cywilne w NATO. Pobrano z: www.ock.gov.pl/obrona_cywilna_kraju/planowanie_cywilne_w_nato.
  5. Obrona Narodowa.PL (2016): Projekt – koncepcja stworzenia obrony terytorialnej. Pobrano z: https://obronanarodowa.pl/artykuly/display/projekt-koncepcja-stworzenia-obrony-terytorialnej.
  6. Paszyn M. (2016). Obrona Terytorialna w strukturach państw członkowskich NATO wywodzących się z byłego Układu Warszawskiego. Pobrano z: https://obronanarodowa.pl/artykuly/display/obrona-terytorialna-w-strukturach-panstw-czlonkowskich-nato-wywodzacych-si-z-bylego-ukladu-warszawskiego.
  7. Szeremietiew R. (2016). Koncepcja utworzenia wojsk obrony terytorialnej w siłach zbrojnych RP według dr hab. Romualda Szeremietiewa Pobrano z: https://obronanarodowa.pl/artykuly/display/koncepcja-utworzenia-wojsk-obrony-terytorialnej-w-silach-zbrojnych-rp-wedlug-dr-hab-romualda-szeremietiewa.

 Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Kisilowski, M. (2016). Aspekty prewencji i bezpieczeństwa w publicznym zarządzaniu kryzysowym i logistyce społecznej. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 85-95). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.