Rozdział 23 (2016)

Bogdan Gregor, Beata Gotwald-Feja

KOMUNIKACJA MARKETINGOWA W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA PRZYKŁADZIE POWIATÓW
(MARKETING COMMUNICATION OF LOCAL GOVERNMENT – COMPARATIVE ANALYSIS)

PDF

Słowa kluczowe
komunikacja marketingowa, jednostki samorządu terytorialnego, JST, marketing w JST

Keywords
marketing communication, local government, local government marketing, marketing communication in local government

Streszczenie

Współczesna rzeczywistość jest silnie determinowana potrzebami klientów, niezależnie od sfery działania organizacji. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego (JST) mówi się o reorientacji w kierunku podejścia marketingowego czy prosumenckiego. Celem opracowania jest diagnoza stanu realizacji komunikacji marketingowej przez wybrane polskie JST (powiaty) oraz próba nakreślenia perspektyw jej rozwoju na wybranym rynku. Obserwacją objęto strukturalnie podobnych JST (badano starostwa powiatowe i urzędy miasta na prawach powiatu). W celu obiektywizacji procesu badawczego, zastosowano metody ilościowe (ankieta) oraz jakościowe (obserwacja sposobu prowadzenia komunikacji marketingowej). Ankieta realizowana była w oparciu o standaryzowany kwestionariusz, dystrybuowany pocztą elektroniczną. Zastosowano dobór losowy. Badania wskazują, iż JST są zróżnicowane pod względem prowadzonej komunikacji marketingowej i podejścia do klienta. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być brak procedur w tym zakresie. Prawdopodobnie komunikacja marketingowa JST będzie optymalizowana w kierunku budowania relacji z klientami, a nie tylko minimalizowania negatywnych czynników wizerunkowych.

Abstract

Contemporary reality is highly determined with clients’ needs, regardless of the operation’s sphere. Local authorities are said to be reorienting to marketing and prosumer attitude. The aim of the article is analysis of marketing communication conducted by local authorities and an attempt to foresee a potential of their marketing communication development. To improve objectiveness of the research, there were used both quantitative (survey) and qualitative (observation of marketing communication) methods. The survey was conducted with standardized tool and distributed electronically. There was a random selection used and minimal research sample counted, to formulate conclusions for general population. Local governments are diverse in terms of marketing communication and attitude towards customers, which can be rooted in a lack of appropriate, flexible procedures. Probably, the marketing communication of local governments’ will be optimized to build relations with various groups of customers, not only to limit potential negative perception schemes.

Literatura/References

  1. Ang L. (2014). Principles of Integrated Marketing Communications. Melbourne: Cambridge University Press.
  2. Arikan A. (2008). Multichannel Marketing. Metrics and Methods for an On and Offline Success. Hoboken: Sybex.
  3. Bratnicki M., Kulikowska-Pawlak M. (2013). Uwarunkowania pomiaru efektywności organizacji. Zarządzanie i Finanse (4), s. 53-66.
  4. Ćwiklicki M. (2016). Comparison of public value measurement frameworks. Zarządzanie Publiczne (1/35), s. 20-31.
  5. Evans W.D. (2016). Social Marketing Research for Global Public Health. Methods and Technologies. Oxford: Oxford University Press.
  6. Fine S. (2009). Marketing the Public Sector. Promoting the Causes of Public and Nonprofit Agencies. New Brunswick, London: Transaction Publishers.
  7. Gawroński H. (2010). Zarządzanie strategiczne w samorządach terytorialnych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business.
  8. Gawroński S. (2009). Komunikacja marketingowa samorządów terytorialnych. Świadomość i praktyka działalności podkarpackich jednostek samorządu terytorialnego. Rzeszów: BBConsult.
  9. Glińska E., Florek M., Kowalewska A. (2009). Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
  10. Jastrzębska M. (2012). Finanse jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
  11. Kotler P., Lee N. (2007). Marketing in the Public Sector. A Roadmap for Improved Performance. New Jersey: Pearson Education.
  12. Kreiss D. (2016). Prototype Politics: Technology-Intensive Campaigning and the Data of Democracy. New York: Oxford University Press.
  13. Meyer-Emerick N. (2016). Using Social Marketing for Public Emergency Preparedness. Social Change for Community Resillience. New York: Routledge.
  14. Michałowski S., Mich W. (2006). Władza lokalna a media: zarządzanie informacją, public relations, promocja jednostek samorządu terytorialnego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  15. Nowicka-Skowron M., Pachura P. (2009). Strategie innowacyjne przedsiębiorstw wobec wyzwań gospodarki sieciowej. Acta Universitas Lodzensis. Folia Oeconomica(305), s. 37-46.
  16. Prowle M. (2016). The Changing Public Sector: A Practical Management Guide. New York: Routledge.
  17. Szromnik A. (2008). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Wolters Kluwer Business.
  18. Wereda W. (2010). Gmina inteligentna – podstawowa charakterystyka i perspektywy rozwoju. (w:) A. Adamik, M. Matejun, A. Zakrzewska-Bielawska, Problemy i wyzwania w zarządzaniu organizacjami publicznymi, s. 9-28. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  19. Wiktor J.W. (2013). Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, form przekazu. Warszawa: PWN.

Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Gregor, B., Gotwald-Feja B., (2016). Komunikacja marketingowa w jednostkach samorządu terytorialnego na przykładzie powiatów. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 325-336). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.