Rozdział 26 (2016)

Michał Żabiński

WYKORZYSTANIE ROZWIĄZAŃ DOSKONALĄCYCH JAKOŚĆ ZARZĄDZANIA W SAMORZĄDZIE LOKALNYM
(THE USAGE OF QUALITY MANAGEMENT METHODS IN LOCAL GOVERNMENT)

PDF

Słowa kluczowe
zarządzanie jakością, JST, ISO, CAF, PRI, rozwiązania doskonalące jakość zarządzania

Keywords
Quality management, ISO, CAF, PRI, improving the quality of management

Streszczenie

Tekst poświęcony problematyce wdrażania rozwiązań doskonalących jakość zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego (z ograniczeniem tylko do szczebla lokalnego (gminy i powiaty)). Celem opracowania jest pokazanie skali tego zjawiska, przedstawienie kwestii problemowej wykorzystania w JST norm ISO serii 9000, metod takich jak CAF, PRI oraz trwałości wdrożenia rozwiązań projakościowych w samorządach. Prezentowane wyniki badań pochodzą z badania przeprowadzonego w 2015 roku przy pomocy ankiety elektronicznej skierowanej do sekretarzy gmin i powiatów. Badanie to pokazuje jak dużą trudność dla samorządów stanowi zarówno wybór jak i wdrożenie wybranych rozwiązań oraz wskazuje na realną skalę tego zjawiska. Podstawowym wnioskiem jaki płynie z tego badania jest deficyt odpowiedniej wiedzy i źródeł informacji dla władz JST, na temat rozwiązań doskonalących jakość zarządzania.

Abstract

This paper is devoted to the issues of implementation of quality management methods in local government units. The aim of the study is to show the scale of this phenomenon, presentation of issues of usage of the ISO 9000 series norms and self-assessment methods such as CAF or PRI in the local government units and the durability of the implementation of pro-quality solutions in local government. The research results presented are from a survey conducted in 2015 using the electronic questionnaire addressed to the secretaries of municipalities and counties. This study shows how very difficult for local governments is both a choice and implementation of selected solutions and shows the real scale of this phenomenon. The main conclusion to be learned from this study is a shortage of appropriate knowledge and information sources for local government authorities, on the solutions improving the quality of management.

Literatura/References

  1. Batko R. (2009). Zarządzanie jakością w urzędzie gminy. Wydawnictwo UJ. Kraków.
  2. Bielawa A. (2011). Postrzeganie i rozumienie jakości – przegląd definicji jakości. Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 21.
  3. Bober J., Mazur S. (red.), Turowski B., Zawicki M. (2004). Rozwój Instytucjonalny. Poradnik dla samorządów terytorialnych. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
  4. Buchacz T., Wysocki S. (2003). Zarządzanie jakością w administracji-europejskie wzorce, polskie doświadczenia, Służba Cywilna, nr 5, s.29-56.
  5. Bugdol M. (2008). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Difin, Warszawa.
  6. Fleszer D. (2011). Jakość usług administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie nr 2.
  7. Flieger M., Kmiotek K. (2014 ). Wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście doskonalenia systemu zarządzania jakością w administracji publicznej. Zeszyty naukowe WSOWL. Nr 1 (171).
  8. Główny Urząd Statystyczny (2014) Analiza wyników badania satysfakcji z elementami badania potrzeb użytkowników korzystających z informacji statystycznych w roku 2013.
  9. Jak doskonalą się samorządy? Ewaluacja pn. „Ocena projektów konkursowych zrealizowanych w ramach Poddziatania 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013” (2012). Raport końcowy dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
  10. Kazimierczak Z. (2006). Koszty administracji samorządowej. Kontrola Państwowa, 4 (309), 107-114.
  11. Kobylińska U. (2013). Orientacja na jakość w administracji publicznej. Administracja publiczna. Studia krajowe i międzynarodowe, 2, 64-75.
  12. Malinowski B. (2011). Jak wdrożyć system zarządzania jakością wg ISO 9001 w Twojej jednostce administracji publicznej? Malinowski & Partners – P&M.
  13. Potemska B. (2015). Wdrażanie podejścia procesowego w urzędach administracji publicznej, (w:) W. Grzegorczyk (red.). Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  14. Raport z badania ewaluacyjnego wsparcia udzielonego administracji samorządowej w ramach Działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej POKL – 2010 rok.
  15. Sołek K. (2013). Wdrażanie systemu zarządzania jakością wg norm ISO w jednostce administracji publicznej (gminie), (w:) Gospodarka i Finanse zeszyt 3, Ekonomiczne aspekty zarządzania jakością, Wyższa Szkoła Ekonomii Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach, s. 167
  16. Sordyl M. (2009). Założenia racjonalności w ekonomii neoklasycznej i instytucjonalnej. (w:) D. Kopycińska (red.). Funkcjonowanie gospodarki polskiej po 20 latach transformacji. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  17. Strategia Sprawne Państwo 2020.
  18. Szymańska K. (2012). System zarządzania jakością determinantą zmian kultury organizacyjnej urzędu administracji samorządowej. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy, innowacje, projekty, nr 4 (26), s. 105-120.
  19. Toruński J. (2009). Wdrażanie systemu zarządzania jakością w administracji publicznej na przykładzie urzędu miasta. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej nr 80. Administracja i Zarządzanie, s. 21-34.
  20. Wojciechowski E. (2012). Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Warszawa: Difin.
  21. Wojtowicz D., Paciorek K. (2012). Systemy i narzędzia zarządzania jakością w urzędach gmin a efektywne korzystanie z funduszy unijnych. Studia Regionalne i Lokalne, 2 (48), s. 5-19.
  22. Zalewski A. (2005). Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Warszawa: SGH.
  23. Ziółkowski M. (2005). Zarządzanie strategiczne w polskim samorządzie, (w:) A. Zalewski (2005). Nowe zarządzanie publiczne… Warszawa: SGH.
  24. Žurga G. (red.) (2008). Comparative Analysis: Quality Management in Public Administrations of the EU Member States. Ljubljana: Ministry of Public Administration of the Republic of Slovenia.
  25. Żabiński M. (2013). Samoocena systemu zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Porównanie metody Planowania Rozwoju Instytucjonalnego i Wspólnej Metody Oceny CAF. Zarządzanie Publiczne, 2 (20), 57-76.
  26. www.kapitalludzki.gov.pl/o-programie/priorytet-v.
  27. www.efs.2007-2013.gov.pl/Dokumenty/ZmianyWDokumentach/Strony/Rozporz%C4%85dzenieMinistraInfrastrukturyiRozwojuzdnia10listopada2015rzmieniaj%C4%85cerozporz%C4%85dzeniewsprawieudzielaniapomocypubliczne.aspx.

Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Żabiński, M. (2016). Wykorzystanie rozwiązań doskonalących jakość zarządzania w samorządzie lokalnym. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 379-392). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.