Obszary tematyczne II edycji
1. Wartość publiczna a przedsiębiorstwa komunalne
Przedsiębiorstwa komunalne, oprócz świadczenia usług komunalnych, podejmują działania o charakterze edukacyjnym, pro-środowiskowym. Wpisuje się to w zagadnienie wartości publicznej, co stawia nowe wymagania dla zarządzających spółkami komunalnymi.
2. Zarządzanie jakością usług
Jakość usług i związane z nimi zarządzanie jakością stanowi jeden z istotnych obszarów funkcjonowania. Z tego względu rozwiązania nawiązujące do TQM, normy ISO 9001 i innych projakościowych rozwiązań stanowią istotny element systemu zarządzania spółkami komunalnymi.
3. Nowe zarządzanie publiczne a gospodarka komunalna
Urynkowienie usług, wdrażanie rozwiązań pochodzących od firm komercyjnych i tym podobne elementy są charakterystyczne dla koncepcji nowego zarządzania publicznego. Powstaje pytanie do jakiego stopnia myślenie o gospodarce komunalnej charakteryzuje podejście zbieżne z dezyderatami koncentracji na efektywności.
4. Współpraca międzysektorowa i przestrzenna
Kooperacja z organizacjami pozarządowymi, samorządem terytorialnym i innymi podmiotami gospodarczymi stawia przed zarządzającymi wyzwania związane z godzeniem różnych, niekiedy sprzecznych, interesów, zwłaszcza w przypadku współpracy przestrzennej. Do jakiego stopnia współpraca ta wpływa na sposób zarządzania spółką komunalną?
5. Uwarunkowania zewnętrzne
Otoczenie, w którym funkcjonują spółki komunalne, obejmuje – korzystając z typowej analizy strategicznej – różne wymiary (polityczny, ekonomiczny, prawny, itp.). Ich wpływ na działanie przedsiębiorstw jest różny, co skłania do podjęcia dyskusji o tych najistotniejszych, determinujących operacyjne i strategiczne zarządzanie.
6. Zarządzanie ryzykiem i zarządzanie kryzysowe
Świadczenie usług komunalnych na rzecz społeczeństwa jest usługą typu 24/7, czyli wykonywaną w sposób ciągły. Potencjalne przerwy w dostępie do usług komunalnych stanowią potencjalne źródło zaburzeń w funkcjonowaniu społeczeństwa lokalnego. Z tego powodu powstają rozwiązania o charakterze systemowym, jak zintegrowany system zarządzania infrastrukturą techniczną, wspomagany rozwiązaniami informatycznymi typu SCADA.
7. Normalizacja zarządzania spółkami komunalnymi
Spółki komunalne jak każde inne przedsiębiorstwa wymagają standaryzacji. W przypadku tych organizacji regulacja sektora komunalnego w Polsce narzuca określone procedury stosowania. Do jakiego stopnia wprowadzenie standaryzacji w tym zakresie jest przydatne dla efektywnego i skutecznego zarządzania spółkami komunalnymi?
8. Zrównoważony rozwój
Kwestie środowiskowe są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania spółek komunalnych z perspektywy społeczeństwa, co w istocie wymusza na tych organizacjach uwzględnianie w prowadzaniu działalności perspektywy zrównoważonego rozwoju (sustainability). Z jakimi problemy związanymi z balansowaniem wymagań ekonomicznych, środowiskowych i społecznych muszą mierzyć się przedsiębiorstwa komunalne? W jakim stopniu zarządzanie miastem i uwzględnienie firm komunalnych w zintegrowanym podejściu do takiego zarządzania ma wpływ na funkcjonowanie tychże spółek?
9. Finansowe aspekty funkcjonowania spółek komunalnych
Każda organizacja wymaga zabezpieczenia finansowego, pozwalającego wykonywać swoją misję. W przypadku spółek komunalnych występuje specyficzna sytuacja, związana z kształtowaniem opłat i taryf na świadczenie usług komunalnych. Zagadnienie to jest istotne również z perspektywy działań inwestycyjnych dofinansowanych ze środków UE.
10. Informatyczne wspomaganie zarządzania w spółkach komunalnych
Systemy informatyczne występują współcześnie praktycznie w każdym obszarze zarządzania organizacją. Koncepcje związane z ich wykorzystaniem dotyczą między innymi eksploracji danych (data mining), obiegu informacji, zarządzania treścią, ale także i wykorzystania elektronicznych mediów społecznościowych.