Rozdział 22 (2016)

Tomasz Goszczyński, Michał Konopka, Leszek Szczupak

ZASTOSOWANIE INNOWACJI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWAMI SEKTORA PUBLICZNEGO
(THE USE OF INNOVATIONS IN THE MANAGEMENT OF  THE PUBLIC SECTOR ENTERPRISES)

PDF

Słowa kluczowe
innowacje, sukces organizacji, działalność innowacyjna

Keywords
innovations, success of the organization, innovative activity

Streszczenie

Rozwój gospodarczy oraz wzrost PKB uzależniony jest od wielu czynników, z których jednym z najważniejszych jest dobra kondycja przedsiębiorstw w danym kraju. Zarówno podmioty sektora publicznego jak i sektora prywatnego od lat zmagają się z podstawowymi trudnościami takimi jak: niejasne przepisy prawne, brak dostatecznego finansowania czy brak wykwalifikowanej kadry. Pomimo jednak tych niedogodności każde przedsiębiorstwo musi stale podnosić swój poziom konkurencyjności na rynku ze względu na wciąż pogłębiające się procesy globalizacji gospodarczej i liberalizacji światowego handlu. Należy przyjąć, iż współcześnie jedyną drogą do poprawy konkurencyjności na rynku jest wzrost innowacyjności przedsiębiorstw. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw sektora publicznego jak i sektora prywatnego. Celem rodziału jest określenie współczesnych sposobów tworzenia innowacji w przedsiębiorstwach sektora publicznego. Wskazano także potrzeby i stan innowacyjności przedsiębiorstw sektora publicznego w Polsce. Autorzy poddali analizie nowe trendy w zarządzaniu innowacjami między innymi w zakresie wykorzystania znaków towarowych przedsiębiorstw i ich ochrony.

Abstract

Every enterprise has to still raise it’s own level of competitiveness on the market. It is because of globalization process and the process of liberalization of the world trade. The main purpose of the article is to find the way to raise the competitiveness by making innovations in the public sector enterprises. The authors present the analysis of new trends in the innovations management especially in the management of trademarks. The article contains the level of innovations in the public sector enterprises in Poland too.

Literatura/References

  1. Bielski I. (2000). Przebieg i uwarunkowania procesów innowacyjnych, OPO, Bydgoszcz.
  2. Budziński F. (1994). Innowacje w gospodarce, seria: Rozprawy i Monografie Wydziału Ekonomicznego, nr 6, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Filia w Rzeszowie, Wydział Ekonomiczny, Rzeszów.
  3. Butryn W. (2006). Determinanty skuteczności procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego. Praca doktorska. SGGW w Warszawie, Warszawa.
  4. Drucker P.F. (2002). Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa.
  5. Działalność innowacyjna w Polsce (2014). Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  6. Innowacje w sektorze publicznym (2013). Raport przedstawiający aktualny stan wiedzy, Fundusz na rzecz Badań Stosowanych i Komunikacji, Warszawa.
  7. Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce (2015). PARP, Warszawa.
  8. Jasiński A. (1998). Innowacje techniczne a działalność marketingowa, WPISZ, Warszawa.
  9. Mikołajczyk B. (2013). Innowacje w sektorze publicznym w krajach Unii Europejskiej, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 173.
  10. Platonoff A.L., Sysko-Romańczuk S., Moszoro B. (2004). Innowacyjność polskich firm w gospodarce opartej na wiedzy, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw”, nr 1.
  11. Pomykalski A., Blażlak R. (2010). Istota innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem, (w:) H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.), Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  12. Skrzypek E. (2003). Wpływ zarządzania wiedzą na innowacyjność przedsiębiorstwa. (w:) Wspólna Europa – innowacyjność w działalności przedsiębiorstw, H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Difin, Warszawa.
  13. Szymańska A.I. (2012). Innowacja produktowa przedsiębiorstw produkcyjnych a preferencje konsumentów, (w:) Wpływ innowacyjności na rozwój przedsiębiorstw, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 20, Komisja Geografii Przemysłu PTG, Instytut Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Warszawa-Kraków.
  14. The Global Innovation Index 2015 (2015), Effective Innovation Policies for Development, Cornell University, INSEAD, and WIPO, Fontainebleau, Ithaca, and Geneva.
  15. Ustawa Kodeks Karny (Dz.U. 1997 r. Nr 88, poz. 553 ze zm.).
  16. Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.).
  17. Ustawa z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U. 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.).
  18. Walker R., Innovation Type and Diffusion: an Empirical Analysis of Local Government, Public Administration, 2006, Vol. 84, s. 311-335.
  19. Żelechowski Ł. (2015). Cywilnoprawna odpowiedzialność za naruszenie praw własności przemysłowej i czyny nieuczciwej konkurencji, Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
  20.  www.biznesnet.pl

Sugerowane cytowanie/Suggested citation

Goszczyński, T., Konopka, M., Szczupak L., (2016). Zastosowanie innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwami sektora publicznego. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 311-323). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.