Michał Wiśniewski, Marek Kisilowski, Marcin Marczewski
ZASADY BUDOWY SCENARIUSZY ZDARZEŃ NIEKORZYSTNYCH W PUBLICZNYM ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM
(RULES FOR CONSTRUCTION SCENARIOS ADVERSE OF EVENTS IN THE PUBLIC CRISIS MANAGEMENT)
Słowa kluczowe
planowanie cywilne, publiczne zarządzanie kryzysowe, zarządzanie bezpieczeństwem, scenariusz zdarzeń, efekt domina
Keywords
civil emergency planning, critical infrastructure, public crisis management, the scenario of events, a domino effect
Streszczenie
Rodział stanowi propozycję zasad konstruowania scenariuszy rozwoju zdarzeń niekorzystnych na potrzeby publicznego zarządzania kryzysowego. W rozdziale odniesiono się do obecnych procedur planowania cywilnego, poddając ten proces krytycznej analizie i zauważając, że pojedyncze zagrożenia najczęściej są przyczyną wystąpienia serii zagrożeń, które należy uwzględnić w ocenie ryzyka. Z tego powodu zaproponowano rozszerzenie planowania cywilnego o działania związane z budową scenariuszy zdarzeń niekorzystnych. Na podstawie analizy obowiązujących aktów prawnych oraz zagranicznych metodyk zarządzania kryzysowego, wskazane zostały elementy obligatoryjne i opcjonalne struktury scenariusza zdarzeń niekorzystnych. Wynikiem opracowania jest propozycja zasad budowy scenariuszy zdarzeń niekorzystnych.
Abstract
The paper presents a proposal for description of principles on constructing adverse event scenarios spread to the needs of the public crisis management. In the article, there is a reference to the current civil planning procedures subjecting it to the critical analysis. On the basis of analysis outcomes the conclusion has been made that individual threats are most often the cause of potential threats series that should be considered in the risk assessment. For this reason the extension of the civil planning has been proposed with an activities related to the adverse events scenarios development. Based on the existing legislation and international crisis management methodologies analysis a mandatory and optional elements of an adverse events scenario structure have been indicated. The result of the paper is to propose rules on the construction of scenarios adverse events.
Literatura/References
Opracowania zwarte
- Abgarowicz G. (red.) (2015). Pamięć przyszłości. Analiza ryzyka dla zarządzania kryzysowego, CNBOP-PIB, Józefów.
- Byłeń S. (2013). Modelowanie procesów logistycznych w systemach symulacyjnych, Zeszyty Naukowe AON, nr 1(90).
- Ejdys J., Kobylińska U., Lucewicz-Sas A. (2012). Zintegrowane systemy zarządzania jakością środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, Białystok.
- Gołąb P. (2009). Zarządzanie ryzykiem ciągłości działania w firmach ubezpieczeniowych, Wiadomości ubezpieczeniowe, nr 1.
- Kaczmarek T.T., Ćwiek G. (2009). Ryzyko kryzysu a ciągłość działania. Business continuity management, Difin, Warszawa.
- Kędzierska M., Banulska A., Sobór E. (2014). Zarządzanie kryzysowe w gminach i powiatach – stan faktyczny i oczekiwania w świetle badań ankietowych, CNBOP-PIB, vol. 33.
- Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J. (red.) (2016). Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, edu-Libri, Kraków-Legionowo.
- Krupa T. (2015). Semiotyka kluczowych pojęć tezaurusa ciągłości działania w infrastrukturze krytycznej, Logistyka, nr 4.
- Krupa T. (2013). V.A. Gorbatov Theory of Characterization – Solutions and Examples, Foundations of Management – International Journal. Faculty of Management WUT, No 3, Vol. 5.
- Riesbeck C., Schank R. (1989). Inside Case-Based Reasoning, Lawrence Erlbaum.
- Stoner J., Freeman E., Gilbert D. (2011). Kierowanie, PWE, Warszawa.
- Wróblewski D. (red.) (2015). Zarządzanie ryzykiem. Przegląd wybranych metodyk, CNBOP-BIP, Józefów.
Akty prawne
- Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1313/2013/EU z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. UE 17.12.2013 L. 347/924).
- Dyrektywa Rady 2008/114/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony (Dz.U. UE 23.11.2008 L. 345/75)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz.U. 2011 nr 46 poz. 239).
- PE-EN ISO 19011:2003 – wytyczne dotyczące audytowania systemów zarządzania jakością i/lub zarządzania środowiskowego, PKN, 2003.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 września 2002 r. w sprawie odbywania służby w obronie cywilnej (Dz.U. 2002 nr 169 poz. 1391).
- Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. 2015 r. poz. 827 ze zm.).
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. 2009 nr 178 poz. 1380 ze zm.).
- Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz.U. 2013 r. poz. 1166 ze zm.).
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. 2013 r. poz. 757 ze zm.).
- Published Document 25666:2010 Business continuity management – Guidance on exercising and testing for continuity and contingency programmes.
- A Framework for Major Emergrncy Management, A Guide to Risk Assessment In Major Emergency Management, Irlandia, 2010.
- All Hazards Risk Assessment Methodology Guidelines, Kanada, 2013.
- Guide to Risk and Vulenerability Analyses, Szwecja, 2012.
- Method of Risk Analysis for Civil Protection, Niemcy, 2011.
- Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej, RCB, 2013.
- National Risk Assessment Method Guide, Holandia, 2008.
- National Risk Register, Wielka Brytania, 2008.
- Swedish National Risk Assessment, Swedish Civil Contingency Agency, 2012.
- Working with scen arios, risk assessment and capabilities In the National Safty and Security Strategy of Netherlands, Holandia, 2009.
Sugerowane cytowanie/Suggested citation
Wiśniewski, M., Kisilowski, M., Marczewski, M. (2016). Zasady budowy scenariuszy zdarzeń niekorzystnych w publicznym zarządzaniu kryzysowym . W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego (s. 97-110). Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.